Ο εθισμός στα ψηφιακά παιχνίδια δεν είναι κάτι καινούριο…

…αναδημοσίευση από άρθρο μου στο We24   16/03/19 12:43

Αφύπνιση, Ενημέρωση, συζήτηση με τα παιδιά μας, δημιουργική απασχόληση και πάνω απ’ όλα «Μέτρον Άριστον» (Κλεόβουλος 6ος αιώνας π.Χ.). Ο εθισμός στα ψηφιακά παιχνίδια αποτελεί φαινόμενο που παρατηρήθηκε για πρώτη φορά αρκετά χρόνια πριν, από την εποχή της κονσόλας Atari.

Έρευνες δείχνουν ότι περισσότεροι από 200 εκατομμύρια παίκτες παγκοσμίως παίζουν Fortnite, με κέρδη περίπου 300 εκατομμυρίων δολαρίων μηνιαίως για την Epic Games, εταιρία που το δημιούργησε το 2017, μετά από 6 χρόνια ανάπτυξης.

Η μανία χρήσης του παιχνιδιού αυτού λαμβάνει επικίνδυνες διαστάσεις και συμβαίνει σε μια εποχή που εκφράζονται ανησυχίες όχι μόνο για την επιρροή των Κοινωνικών Δικτύων (Social Media), αλλά και την κατάχρηση των «έξυπνων» κινητών συσκευών (smartphones).

Ο 17χρονος γιος της Debbie Vitany, Carson, βρίσκεται συνδεδεμένος 12 ώρες την ημέρα στο βιντεοπαιχνίδι, ψάχνοντας για όπλα και πόρους σε έναν κόσμο «μετά-αποκάλυψης», όπου στόχος είναι να παραμείνεις ο τελευταίος ζωντανός άνθρωπος. «Δεν έχω ξαναδεί παιχνίδι που να ασκεί τόσο μεγάλη επιρροή στο μυαλό των παιδιών», προσθέτει στη μαρτυρία της η Debbie.

«Νιώθω την αδρεναλίνη να ανεβαίνει και είμαι διαρκώς σε αγωνία και ένταση. Όταν σκοτώνω κάποιον εχθρό και άμα κερδίσω τη νίκη, μένοντας ο τελευταίος από τους εκατό, νιώθω κάτι παραπάνω από χαρούμενος». Ο 12χρονος Παναγιώτης Ν. είναι ένας από τους εκατομμύρια οπαδούς του Fortnite ανά τον κόσμο, ενός ηλεκτρονικού παιχνιδιού-φαινόμενο, που προκαλεί καταστάσεις εθισμού μεταξύ των χρηστών.

Δάσκαλοι και καθηγητές παραπονούνται για ξενυχτισμένους μαθητές τους οποίους μερικές φορές τους παίρνει ο ύπνος μέσα στην τάξη και οι σχολικές τους επιδόσεις χειροτερεύουν ανησυχητικά…

Πρόκειται για ένα καλοφτιαγμένο και προσεγμένο παιχνίδι, με έντονο το κοινωνικό στοιχείο, καθώς οι παίκτες μπορούν να είναι συνδεδεμένοι και να επικοινωνούν μεταξύ τους σε πραγματικό χρόνο (online). Παρότι είναι δωρεάν (η μία του έκδοση), η Epic έχει δημιουργήσει διαδικασίες χρέωσης για διάφορα πρόσθετα χαρακτηριστικά, όπως την αγορά περίπλοκών όπλων ή «skins», μέσω πιστωτικής κάρτας.

Στην Ελλάδα, η εμμονή με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και ειδικά με το Fortnite ευθύνεται σε ποσοστό 72,1% για την πτώση της σχολικής επίδοσης μεταξύ των εφήβων (έρευνα Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο).

Το Fortnite, δεν προκαλεί προβλήματα μόνο στα παιδιά. Σύμφωνα με μια βρετανική διαδικτυακή εταιρεία που παρέχει υπηρεσίες διαζυγίων, το Fortnite και άλλα βιντεοπαιχνίδια αναφέρθηκε ως αιτία για τη διάλυση του γάμου σε 200 αιτήσεις τη χρονιά που διανύουμε.

Ακόμα και επαγγελματίες αθλητές εθίζονται στο παιχνίδι. Οι παίκτες της Εθνικής Λέσχης Χόκεϋ του Βανκούβερ δυσκολευόταν να συγκεντρωθούν, μέχρι που η Λέσχη απαγόρευσε το Fortnite. Ο David Price, το αστέρι της Βoston Red Sox, αντιμετώπισε προβλήματα με τους καρπούς των χεριών του, η κατάσταση των οποίων θεωρήθηκε ότι επιδεινώθηκε από το εν λόγω παιχνίδι.

Ο Randy Kulman, παιδοψυχολόγος στο Wakefield, στο Ρόουντ Άιλαντ, παρατηρεί αύξηση του αριθμού των γονιών που επισκέπτονται με τα παιδιά τους συμβούλους, εξαιτίας του εθισμού τους στα βιντεοπαιχνίδια. «Είχα στο γραφείο μου ένα παιδί 13 ετών, το οποίο είχε καταγράψει 300 νίκες στο Fortnite», αναφέρει ο Kulman.

Προσπάθησα να υπολογίσω πόσο χρόνο έπρεπε να επενδύσει για να καταφέρει αυτές τις νίκες».

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συμπεριέλαβε τον Ιούνιο τον ορισμό «gaming disorder», (διαταραχή παιχνιδιών) για να ορίσει την υπερβολική ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Στις ΗΠΑ λειτουργούν ήδη τα πρώτα κέντρα «αποτοξίνωσης».

Ωστόσο, υπάρχουν επιστήμονες που υποστηρίζουν πως τα βιντεοπαιχνίδια, καλλιεργούν δεξιότητες απαραίτητες στη μηχανική ή τα εφαρμοσμένα μαθηματικά. Το Πανεπιστήμιο του Oχάιο ανακοίνωσε τη χορήγηση υποτροφίας σε κορυφαίους παίκτες του Fortnite

Σε όλα τα παραπάνω που δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση πλέον, θα απαντούσα αλλά και θα υποστήριζα ενάντια σε εφησυχασμό, ακραίες συμπεριφορές, δαιμονοποίηση και πανικό: Αφύπνιση, ενημέρωση σε βάθος, συζήτηση με τα παιδιά μας, δημιουργική απασχόληση και πάνω απ’ όλα «Μέτρον Άριστον» (Κλεόβουλος 6ος αιώνας π.Χ.).

Το φαινόμενο Fortnite πρέπει να μας αφυπνίσει να αναλάβουμε πιο ενεργό ρόλο, θέτοντας όρια, ώστε να προστατεύσουν τα παιδιά μας από τον κίνδυνο του εθισμού, αλλά και από τους κινδύνους του διαδικτύου γενικότερα.

Oι γονείς και εκπαιδευτικοί οφείλουμε να δώσουμε τη δική μας, άνιση μεν, αλλά συντονισμένη μάχη για να εφαρμόσουμε και να διατηρήσουμε το μέτρο…

Βασίλης Οικονόμου
Υπεύθυνος Πληροφορικής και Ψηφιακής Εκπαίδευσης
Εκπαιδευτηρίων Δούκα

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s