Από το κείμενο, τον ήχο και την εικόνα… στην κίνηση!

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά, ή τι χρειαζόμαστε (ως μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς), για την ομαλή εισαγωγή και αξιοποίηση τελικά της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία; Είναι εύκολο να περάσουμε από το κείμενο, τον ήχο και την εικόνα, …στην κίνηση; Ποιος είναι ο ρόλος των αισθήσεων στην εκπαιδευτική διαδικασία; Η απάντηση αρχίζει να διαμορφώνεται κάνοντας δύο βασικές παραδοχές:

  • Οι συσκευές (υπολογιστικές «μηχανές»), γίνονται ολοένα πιο φιλικές και αυτόνομες, με τάση να μειώνεται ο χρόνος που πρέπει να αφιερώσουμε για να αποκτήσουμε δεξιότητες χρήσης.
  • Το λογισμικό προσαρμόζεται ολοένα και περισσότερο, στις απαιτήσεις αλλά και τις δυνατότητες του χρήστη, ανάλογα με την ηλικιακή ζώνη στην οποία ανήκει και όπως είναι φυσικό, προσαρμοζόμενο αξιοποιεί τις καινοτόμες λύσεις που προσφέρει η εξέλιξη του υλικού.

Πέντε βασικές «χειρονομίες» – Πέντε βασικές εφαρμογές

Πέντε «χειρονομίες»:

  1. Επιλέγω αντικείμενα με το δάχτυλο μου.iPad_hand_gestures
  2. Μεγεθύνω τα αντικείμενα, μέσω απόκλισης των δύο δακτύλων μου.
  3. Μεταβαίνω από εφαρμογή σε εφαρμογή, σύροντας τα τέσσερα δάκτυλα μου ταυτόχρονα.
  4. Περιστρέφω αντικείμενα, περιστρέφοντας τα δύο μου δάχτυλα.
  5. «Κλείνω» εφαρμογές συγκλίνοντας τα πέντε μου δάχτυλα.

Πέντε βασικές κατηγορίες εφαρμογών:

  1. Οργανώνω την εργασία μου, τη μελέτη μου, ή και τις υποχρεώσεις μου, μέσω το ψηφιακού μου ηaμερολογίου.Στιγμιότυπο 2013-02-28, 12.15.04 μ.μ.
  2. Δημιουργώ, μέσω απλών εφαρμογών δημιουργίας ψηφιακών βιβλίων και πολυμεσικών παρουσιάσεων.
  3. Αποκτώ γνώσεις γύρω από μια θεματική ενότητα, μέσω πολλαπλών αναπαραστάσεων και διαθεματικών προσεγγίσεων, που μου παρέχονται από ένα σύγχρονο διαδραστικό ψηφιακό βιβλίο.
  4. «Γράφω» με το δάχτυλο, τη γραφίδα, τη φωνή μου, ή και το πληκτρολόγιο, σχεδιάζω εμπλέκοντας πολυμεσικό υλικό με ευκολία, στην εργασία μου
  5. Δημιουργώ πολυμεσικό υλικό, ακλουθώντας καλά σχεδιασμένα βήματα (μια μεθοδολογία που το «εργαλείο» προτείνει) και αξιολογώ τις γνώσεις μου μέσα από ένα ευχάριστο περιβάλλον που δεν ασκεί κριτική στην κάθε μου προσπάθεια…

Κύριο μελημά μας αρχικά, είναι να προκαλέσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο το ενδιαφέρον των μαθητών μας, ώστε να καλιεργήσουμε ικανότητες του 21ου αιώνα, ως αποτέλεσμα γνώσεων, δεξιοτήτων, στάσεων και αξιών. Στην προσπάθειά μας αυτή εμπλέξαμε τους εκπαιδευτικούς μας στη δημιουργία υλικού. Στο καινούργιο οικοσύστημα εμπουτίζουμε τα βιβλία με εστιασμένο πολυμεσικό υλικό και επιλέγουμε εφαρμογές με στόχο τη δημιουργία, την καταννόηση, την ανάλυση, τη σύνθεση, την εφαρμογή των γνώσεων και την αξιολόγηση. Η αποδοχή του από τους μαθητές και η αξιοποίησή του από τους εκπαιδευτικούς, ξεπερνά τις αρχικές μας προσδοκίες.» 

Βασίλης Οικονόμου
…από την παρουσίαση του  Μαθητικού Υπολογιστή
στην εκπαιδευτική διαδικασία (27/2/2013)