Από το μέρος… στο όλον… (1η Διάκριση)

Από το μέρος στο όλον

Μία από τις 5 δραστηριότητες εκπαιδευτικών που προκρίθηκε, παρουσιάστηκε και κέρδισε τελικά το πρώτο βραβείο (που οδηγεί στην εκπροσώπηση της χώρας μας στο Παγκόσμιο συνέδριο  Συνεργάτες στην Μάθηση), παρουσιάστηκε στην «Ημέρα Καινοτομίας στην Τάξη» (12 Μαΐου 2013, 9.30 πμ) στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Έρευνας και Εκπαίδευσης ΓΑΙΑ του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας, με τίτλο «Από το μέρος στο όλον». Στην εκδήλωση πραγματοποιηθηκαν οι τελικοί του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών και βραβευττικαν οι 3 πιο καινοτόμες. Τα ονόματα των παρουσιάσεων που συναγωνίστηκαν στους τελικούς είναι τα παρακάτω με αλφαβητική σειρά τίτλου δραστηριότητάς.

  • Creative Class, Μιχαηλίδης Πέτρος, 5ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης.
  • Leonardo Da Vinci – Homo Universalis, Περιμένης Κυριάκος, Σταματίου Δήμητρα, 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου 
  • Από το μέρος… στο όλον… Σοφία Παπαδοπούλου, Βασίλης Οικονόμου. Εκπαιδευτήρια Δούκα. 
  • Ένα ταξίδι στον κόσμο των συναισθημάτων… Ευπραξία Τριανταφύλλου, 2ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών. 
  • Και λακωνίζειν και φιλοσοφείν, Σπελέτα Ευτυχία, Κουτόβα Χαρά, Μουρατίδου Ελένη, Ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια Βέροιας. 

Ευχαριστώ πολύ την ομάδα στην οποία συμμετείχα. Κέρδισα-έμαθα και κερδίζω-μαθαίνω πολλά…

Από το κύτταρο στον οργανισμό, από το γράμμα στο κείμενο, από το άτομο στην κοινωνία, από την αγγλική λέξη στη φιλοσοφία, από τον ατομικό στον ομαδικό χορό, από τον «χορό» της γνώσης στον χορό της ψυχής, … Διαθεματική, διαβαθμιακή και διασχολική προσέγγιση με αφορμή τα μαθήματα: Βιολογίας, Νεοελληνικής Γλώσσας, Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, Αγγλικών και Φυσικής Αγωγής. Στη μαθησιακή διαδικασία ενεπλάκησαν μαθητές και εκπαιδευτικοί των τάξεων: Α’ Γυμνασίου Εκπαιδευτηρίων Δούκα, Γ’ Γυμνασίου Εκπαιδευτηρίων Δούκα, Στ’ του 1ου Δημοτικού Σχολείου Βριλησσίων.

Στους στόχους μας εκτός από την καλλιέργεια ικανοτήτων 21ου αιώνα, ως συνδυασμού γνώσεωνδεξιοτήτων, στάσεων και αξιών, καταγράφονται:

  • Τη δομή των κυττάρων και των ιστών, καθώς και τη συνεργασία όλων των οργάνων και των συστημάτων για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού.
  • Τη σύνδεση του υποθαλάσσιου ανάγλυφου, του κυττάρου και των ιστών και τη χρήση της αγγλικής γλώσσας για περιγραφή φαινομένων και γεγονότων.
  • Τη σχέση της λέξης-μέρους με το κείμενο-οργανισμός, μέσα από τη δημιουργία μικρών κειμένων από λέξεις που συνεργάζονται και συνδυάζονται…
  • Η κατανόηση από μέρους των μαθητών ότι οι ομαδικοί χοροί απαιτούν συντονισμό και συνεργασία όλων των ατόμων που συμμετέχουν, βλέποντας στην πράξη να συμπληρώνονται τα βήματα από τους συμμετέχοντες χορευτές σταδιακά.
  • Η εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση του μικροσκοπίου, έτσι ώστε να ζήσουν τη βιωματική μάθηση παρατηρώντας φυτά και οργανισμούς του περιβάλλοντός τους και να δράσουν τα ίδια, αποτυπώνοντας με πλαστελίνη τη δική τους εκδοχή για τη «γραμμή της ζωής».
  • Η γνωριμία με το μικρότερο κύτταρο της κοινωνίας και πώς από αυτό φτάνουμε σε ένα ολόκληρο έθνος.
  • Η κατανόηση του τρόπου συλλογής και αξιοποίησης υλικού από το διαδίκτυο. Η αξιοποίηση εφαρμογών γραφείου, δημιουργίας και οργάνωσης σημειώσεων, δημιουργίας οπτικοακουστικού υλικού και ασκήσεων αξιολόγησης.

Μέσα από συνδυαστική διδακτική μεθοδολογία διαλογικού ομαδοσυνεργασιτκού μοντέλου διδασκαλίας, δραματοποίηση θεματικών ενοτήτων, πολλαπλές αναπαραστάσεις και αλληλοδιδασκαλία, οι μαθητές μας «οδηγήθηκαν» σε ενεργητική συμμετοχή και δημιουργική ανακάλυψη.

Από το μέρος φτάσαμε στο όλον… Ένα όλον μαγικό, με μαθητές να ξεχύνονται στην αυλή και να μπαίνουν στο χορό, με καθηγητές να ακολουθούν και να ενώνονται σε μια κοινωνία ονειρική, σε έναν οργανισμό καλοσυντονισμένο… «Όταν τα μέρη συνεργάζονται, το όλον μπορεί να είναι μεγαλειώδες!»  Ένα σημαντικό μάθημα για τα παιδιά μας, σε μια κοινωνία που αναζητά την αλληλεγγύη, σε μια χώρα που δικαιούται το «ωραίο όλον»! 

Περισσότερα στοιχεία: http://www.pil-network.com/Resources/learningactivities/Details/963f8831-7d53-4a76-9faf-290923cf0a7d