Χρησιμοποίηση, Χρήση, Κατάχρηση, Αξιοποίηση

Χρήση – Χρησιμοποίηση… Ποια είναι η σημασιολογική διαφορά ανάμεσα σ’ αυτές τις δύο λέξεις;

Vassilis_Economou_steps_2007Ολοένα και περισσότερα είναι αυτά που ακούγονται και γράφονται για την «δόση» (ή καλύτερα τη δόση της χρήσης), της Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση…

Έχοντας πάντα κατά νου την ισορροπία και το “Μέτρον Άριστον” (Κλεόβουλος – 6ος αι. π.χ.), παραθέτω κάποιες σκέψεις σχετικά…

Χρησιμοποίηση είναι η μεταχείριση – κάνω κάτι να λειτουργήσει ως μέσο, το μεταχειρίζομαι…
Χρήση είναι η ενέργεια του χρησιμοποιώ, η χρησιμοποίηση κάποιου πράγματος…

Τι γίνεται όταν χρησιμοποιούμε όμως κάτι χωρίς μέτρο;
…Κατάχρηση είναι η υπερβολική χρήση…
Κι όταν χρησιμοποιούμε λελογισμένα κάτι, ώστε να μας αφήνει ένα καταστάλαγμα γνώσης ή και δεξιότητας που μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί;
…Αξιοποίηση είναι η εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που μου παρέχει κάτι, έτσι ώστε να φτάσει στο υψηλότερο σημείο της απόδοσής του…

Τι είναι όμως, αυτό που μας κάνει πολλές φορές να πατάμε το «σαθρό» σκαλοπάτι της κατάχρησης, όταν ασχολούμαστε με την τεχνολογία ως εκπαιδευτικό «εργαλείο»;

  • είναι η ασφάλεια που μας προσφέρει αυτό που μάθαμε να κάνουμε καλά;
  • είναι ότι δεν έχουμε χρόνο, ή φοβόμαστε να δοκιμάσουμε κάτι καινούργιο;
  • είναι γιατί δεν τολμάμε να αλλάξουμε μεθοδολογία;
  • είναι γιατί ο χρόνος μας πιέζει και δεν μπορούμε να διαχειριστούμε αυτόν που μας απομένει;
  • είναι οτι η φαντασία μας έχει αρχίσει να περιορίζεται στα απαραίτητα;
  • μήπως είναι ότι τελικά, η χρήση του μέσου έχει γίνει αυτοσκοπός και όχι «εργαλείο« για να «πάμε» την εκπαίδευση λίγο πιο πέρα… να την εκσυγχρονίσουμε, …για να εκσυγχρονιστούμε και μέσα από αυτό, να καλλιεργήσουμε στους μαθητές μας ικανότητες 21ου αιώνα;
  • ή μήπως είναι όλα τα παραπάνω;

Πηγές – ερμηνείες λέξεων:
http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html 

[Β.Ο. 2014]